Od kilku lat oficjalnie obchodzimy Międzynarodowy Dzień Pantomimy. 22 marca - w dniu urodzin wybitnego aktora pantomimy Marcela Marceau. Mistrza, który wielokrotnie gościł w Polsce, w tym w Warszawie. [caption id="attachment_4770" align="alignleft" width="300"] fot. Victor Horta[/caption] Warszawskie Centrum Pantomimy (WCP) powstało niecałe 3 lata po jego ostatniej wizycie, w przestrzeni obecnej Sceny Na Woli Teatru Dramatycznego. Od 7 lutego 2007r. WCP prowadzi stałe zajęcia teatru pantomimy, utworzyło profesjonalny zespół działający pod nazwą Teatr Warszawskiego Centrum Pantomimy, Fundację oraz (będąc aktywnym uczestnikiem europejskiej kultury sztuki pantomimy) jako jedyna organizacja w kraju współtworzy Europejską Federacje Pantomimy oraz aktywnie działa w środowisku tej sztuki we Francji. Jednym z
Od kilku lat oficjalnie obchodzimy Międzynarodowy Dzień Pantomimy. 22 marca - w dniu urodzin wybitnego aktora pantomimy Marcela Marceau. Mistrza, który wielokrotnie gościł w Polsce, w tym w Warszawie. [caption id="attachment_4770" align="alignleft" width="300"] fot. Victor Horta[/caption] Warszawskie Centrum Pantomimy (WCP) powstało niecałe 3 lata po jego ostatniej wizycie, w przestrzeni obecnej Sceny Na Woli
W listopadzie zeszłego roku na afisz Wrocławskiego Teatru Pantomimy wróciło przedstawienie „Szkoła błaznów” w reżyserii dyrektora wrocławskiej pantomimy Zbigniewa Szymczyka. [caption id="attachment_4675" align="alignleft" width="300"] fot. M. Matuszak[/caption] Krzywda, strach i okrucieństwo są kategoriami, dzięki którym możemy zamykać w usystematyzowane ramy dzisiejszy świat. Tłumaczyć jego mechanizmy, ale także indywidualne losy zwykłego człowieka. Ktoś
Połączenie pantomimy z bezsłownym teatrem plastycznym Leszka Mądzika musi wyjść na dobre jednej i drugiej stronie. „Zuzanna i Starcy” – spektakl Wrocławskiego Teatru Pantomimy z 2013 roku jest najlepszym przykładem takiego połączenia. Warto odświeżyć sobie ten spektakl, a kto nie widział – zobaczyć. Zwłaszcza, że będzie ku temu okazja -
W najbliższą niedzielę 20 listopada, 97. rocznica urodzin Henryka Tomaszewskiego – reżysera, mima, tancerza, założyciela i wieloletniego dyrektora Wrocławskiego Teatru Pantomimy, jednego z reformatorów teatru XX wieku. [caption id="attachment_4422" align="alignleft" width="346"] fot. z archiwum WTP[/caption] Henryk Tomaszewski urodził się 20 XI 1919 r. w Poznaniu. W roku 1945 zapisał się w Krakowie
Końcówka sezonu obfituje w tym roku w wiele wydarzeń w polskiej pantomime. Będą festiwale, będą spektakle, będą warsztaty i … premiera! [caption id="attachment_3646" align="alignleft" width="300"] fot. Kasia Bąba[/caption] Zacznijmy od bieżącego weekendu. Najważniejsze teatry pantomimy w Warszawie i Wrocławiu zapraszają na spektakle repertuarowe. Zobaczyć będzie można spektakl „Marcel” (reż. Lionel Menard) Teatru
Kilka dni temu w ramach Małych Warszawskich Spotkań Teatralnych obejrzałem pierwszy spektakl pantomimy dla dzieci. „Pan Bam i ptak Agrafka” to niezwykły dowód na to, że aktorzy Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach pod wodzą nie mającego sobie równych w Polsce artysty sztuki mimu Bartłomieja Ostapczuka, robią coś bardzo
[caption id="attachment_3561" align="alignleft" width="300"] fot. Bartłomiej Jan Sowa[/caption] Inspirowany „Dziennikami” Gombrowicza spektakl trudno byłoby odczytać jako mający coś wspólnego z naszym argentyńskim łącznikiem, gdyby nie jasna deklaracja w programie. Wariacje cielesne oglądało się z przyjemnością nie dlatego jednak, że można było bez trudu odszyfrować w nich dni, miesiące czy wydarzenia (prawdę
Jak napisać o spektaklu pantomimy, na której się zupełnie nie znam? „Marcel” - koprodukcja Teatru Warszawskiego Centrum Pantomimy oraz Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy – to pierwsza pantomima, jaką w życiu widziałem. Nie mam jej więc z czym porównać. Nic nie wiem o takim rodzaju sztuki, która, jak właśnie wyczytałem, ma
„Chciałbym, żeby nasz teatr mówił prawdę, ale z drugiej strony – pokazywał też piękno. Nie chcemy epatować brzydotą, która jest wszechobecna nie tylko w życiu, ale ostatnio również w teatrze” – mówi Zbigniew Szymczyk, dyrektor Wrocławskiego Teatru Pantomimy, który istnieje już sześćdziesiąt lat. JOLANTA KOWALSKA Pamięta Pan swoje pierwsze spotkanie z Henrykiem
Pamiętam dobrze, jak wielkie wrażenie zrobiło na mnie to, że przez półtorej godziny aktorzy nie wypowiedzieli ani słowa, przekazując jednocześnie tak wiele czytelnej treści. To było bardzo ważne odkrycie w moim życiu – mówi Bartłomiej Ostapczuk, słynny mim, twórca Warszawskiego Centrum Pantomimy. [caption id="attachment_3596" align="alignleft" width="200"] fot. Kasia Chmura-Cegiełkowska[/caption] Dora Rosłońska: Znany i
„Pomysłowość i wyobraźnia Bustera Keatona są jeszcze bardziej surrealistyczne niż te Charliego Chaplina. Jego popisy akrobatyczne zdumiewają, zwłaszcza gdy pomyślimy o tym, na jakich zdolnościach się opierają. Nawet z dzisiejszego punktu widzenia.” Fakt, że Nowy Wodewil czerpie inspiracje od jednego z największych wśród artystów wodewilowych Bustera Keatona – genialnego komika ery
Dwa miesiące po premierze „Batory_trans”, swojego pierwszego spektaklu pantomimy, o tym ile nieść może za sobą obraz, jak wygląda praca z mimami oraz o „mieszankach wybuchowych” - opowiada reżyser Martyna Majewska. Paulina Staniaszek: W swojej dotychczasowej pracy bardzo dużą uwagę przykładała Pani do obrazu. Czasami był to punkt wyjścia, czasami punkt
Zdarzają się takie spektakle, które otwierają długoletnią ścieżkę nawiązań, ciągłych doń powrotów i reinterpretacji. Sztuki, które wchodzą w tradycję teatru, a czasem kultury, pozostawiają na nich swoje piętno. Po których teatru już nie można robić tak jak przedtem, a czasem i na świat nie można spojrzeć tak, jak przedtem. "Apocalypsis cum