Rozdroże zagrożone

uwagaW we wtorek 8 listopada 2016 w Warszawie zakończyła się XXIII edycja Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji „Rozdroże” i zgodnie z deklaracją p. Małgorzaty Ludwisiak, dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, wypowiedzianą podczas konferencji prasowej festiwalu w dniu 18 października 2016, była to ostatnia edycja legendarnego festiwalu. Deklaracja ta już podczas konferencji wzbudziła zaskoczenie i protest środowiska tańca, a wraz z jej upowszechnieniem powstała inicjatywa społeczna w obronie festiwalu, którego kuratorem od samego początku w 1994 jest niezmiennie człowiek z pasją, o ogromnej wiedzy, niespożytej energii – Janusz Marek.

 

 

Publikujemy otwarty list środowiska tańca, do którego osoby wyrażające swoje poparcie dla festiwalu i kuratora mogą dopisywać się, wysyłając maila na adres: anna.krolica@gmail.com W mailu można podać miasto i swój zawód lub funkcję, ale nie jest to konieczne.

 

Kraków, 31.10.2016

 

 

 

Szanowni Państwo,
Pani Dyrektor Małgorzata Ludwisiak

Pani Dyrektor Urszula Kropiwiec
Pan Dyrektor  Jarosław Lubiak

 

 

zwracamy się z uprzejmą prośbą o powtórne przemyślenie decyzji i konsultacje z polskim środowiskiem sztuki tańca w sprawie interdyscyplinarnego festiwalu „Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże” autorstwa Pana Janusza Marka.

 

Na konferencji prasowej, 18.10.2016 zostaliśmy powiadomieni, że tegoroczna edycja jest ostatnią odsłoną festiwalu, którego tradycja trwa od 1994 roku. Z tą decyzją niezwykle trudno nam się pogodzić, jesteśmy zaskoczeni i poruszeni tą wiadomością. Jest to jeden z najdłużej funkcjonujących, najbardziej ceniony festiwali sztuk performatywnych w Polsce, żywo reagujący na rzeczywistość sztuki współczesnejw kontekście nowej choreografii. Idea interdyscyplinarności oraz konfrontacji twórczej, będąca osią wokół której od lat konstruowany jest program wydarzenia, stanowi przykład pionierskiej działalności

w prezentacji i promocji sztuk performatywnych promowanej przez Pana Janusza Marka.

 

Wydarzenia artystyczne prezentowane na Festiwalu „Rozdroże” były kamieniami milowymi w kreowaniu tożsamości polskiego środowiska tańca współczesnego i performansu. To dzięki działalności Pana Janusza Marka pierwszy raz w Polsce zobaczyliśmy wybitne dzieła takich artystów, jak: Pina Bausch, Kazuo Ohno, Susanne Linke, Hotel Pro Forma, Saburo Teshigiwara, Anne Teresa De Keersmaeker, Emio Greco, Meredith Monk, Christian Rizzo, Trisha Brown Company oraz wielu innych artystów, którzy tworzyli i tworzą plejadę wizjonerów sztuki tańca oraz sztuk performatywnych, a których idee wykorzystywane są przez kolejne pokolenia twórców.

 

Pan Janusz Marek jako kurator i organizator reprezentuje wzór niezależnego, rzetelnego eksperta, który przez lata bacznie śledzi wiodących artystów. Ta strategia pracy jest unikatowa w skali Polski, przynosząc widoczne efekty i w naszym odczuciu domaga się kontynuacji. Zniknięcie tego festiwalu dotkliwie odczuje polskie środowisko tańca współczesnego, nie mówiąc już o konsekwencjach dla widzów. Trudno nam się pogodzić, że jedna decyzja może zaprzepaścić dwudziestoparoletnią tradycję i święto, w którym rokrocznie uczestniczyliśmy razem tworząc kulturę polskiego tańca i czerpiąc z najlepszych doświadczeń polskich, europejskich i światowych.

 

Jesteśmy przekonani, że program CSW Zamek Ujazdowski powinien obejmować pokazy teatru i tańca będących częścią sztuk performatywnych, pozostających w ścisłej relacji ze sztukami wizualnymi. Festiwal „Rozdroże” był programowany z tą świadomością i dzięki temu wypełniał istotną lukę w życiu kulturalnym Warszawy. Jego program odpowiadał na potrzeby i oczekiwania ogromnej grupy społeczeństwa, w tym artystów, choreografów, tancerzy, krytyków i kuratorów. Trudno sobie wyobrazić kolejne lata programowania CSW Zamek Ujazdowski bez tego wyjątkowego zjawiska,  jakim jest Festiwal „Rozdroże”.

 

W każdej chwili jesteśmy gotowi jako środowisko ludzi tańca na spotkanie z Państwem w celu bardziej szczegółowego przedstawienia naszej argumentacji i podjęcia próby dyskusji o możliwościach zmiany Państwa decyzji. Będziemy wdzięczni o wyznaczenie terminu takiego spotkania.

 

Środowisko jest w stanie wesprzeć Państwa w działaniach mających na celu pozyskanie stałej dotacji celowej z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ponieważ ten festiwal stanowi właściwie stały element naszej kultury współczesnej, a jednocześnie jest już jej dziedzictwem i dobrem narodowym.

 

Niech kolejna edycja festiwalu pozwoli nam odkrywać nieznane rejony sztuki performatywnej z uwzględnieniem nowej choreografii!

 

 

Z poważaniem,

 

  1. Kaya Kołodziejczyk – choreografka
  2. Anna Królica – krytyczka, kuratorka, „Maszyny choreograficznej.Schlemmer. Analogie”, „Festiwal Kalejdoskop”, Fundacji Performa, Kraków
  3. Rafał Urbacki – choreograf, reżyser, antropolog, Katowice
  4. Adam Kamiński – kurator Mandala Performance Festival, Laboratorium Ruchu ESK 2016, Wrocław
  5. Agata Życzkowska – aktorka, performerka, producentka, prezeska Fundacji Rozwoju Teatru ‚ NOWA FALA ‚ i członkini prezydium KDS ds Tańca, Warszawa
  6. Prof. dr hab. Ewa Wycichowska – Kierownik Zakładu Tańca Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
  7. Justyna Łagowska – scenograf, Kraków
  8. dr Barbara Sier-Janik – pedagog, tancerka, Wiceprzewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu Związku Artystów Scen Polskich i zastępca przewodniczącej rady programowej Instytutu Muzyki i Tańca, Warszawa
  9. Tadeusz Kornaś – Katedra Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
  10. Kostas Georgakopulos – Dyrektor Avant Art Festival,  kurator muzyczny klubu festiwalowego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, Wrocław
  11. dr Joanna Szymajda – Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa
  12. Aleksandra Bilińska – kompozytorka, teoretyk muzyki, improwizatorka, wykładowca Uniwersytetu Muzyczny Fryderyka Chopina (Zakład Tańca), a także Akademii Muzycznej w Katowicach
  13. Aleksandra Osowicz – tancerka, kuratorka Rusza Festiwal, Wrocław
  14. Andrzej Kopeć – kompozytor, muzyk, artysta multimedialny, pedagog, asystent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, kierownik multimedialny Warszawskiego Teatru Tańca
  15. Anna Godowska – choreografka, tancerka, Warszawa
  16. Anna Gwarek – choreograf Śródmiejskiego Teatru Muzycznego – MDK Łazienkowska, Warszawa
  17. Anna Haracz – tancerka, choreograf Teatru KINO VARIATINO, dyrektor artystyczny Festiwalu BODY SPACE
  18. Anna Piotrowska – choreograf, prezes Fundacji Rozwoju Tańca_eferte, kierownik artystyczny Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK, Bytom
  19. Anna Szaniawska – dyrektor zarządzająca, producent C/U, Warszawa
  20. Anna Żak – Lubelski Teatr Tańca, Lublin
  21. Dominika Knapik – tancerka, choreografka, aktorka, wspołzałożycielka Harakiri Farmers, Kraków
  22. dr Aldona Nawrocka – kompozytorka,  pedagog, pianistka, doktor sztuk muzycznych, adiunkt Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, kierownik muzyczny Warszawskiego Teatru Tańca
  23. dr Aleksandra Rembowska – teatrolog, krytyk tańca, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie
  24. dr Bartosz Martyna – aktor, pedagog, doktor sztuk teatralnych, Zastępca Dyrektora Warszawskiego Teatru Tańca, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, współpracuje z  Akademią Teatralną im. Alekaandra Zelwerowicza w Warszawie
  25. dr Grzegorz Kondrasiuk – Zakład Teatrologii UMCS w Lublinie
  26. Magdalena Przybysz – choreografka, performerka, Warszawa
  27. dr Tomasz Nowak – muzykolog, antropolog tańca, Instytut Muzykologii UW, Warszwa
  28. dr Tomasz Woźniak – muzyk trębacz, doktor sztuk  muzycznych, solista Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, zawodowo 2 związany również z Warszawskim Teatrem Tańca, Warszawa
  29. Edyta Kozak – dyrektor artystyczna, choreografka,  Międzynarodowy Festiwal Ciało/Umysł, Projekty: Performing Europe 2020, Open Latitude, Europejski Network APAP, Warszawa
  30. Agnieszka Rybak – tancerka, członek ECITE (Europejska wymiana nauczycieli Contact Improvisation ). Współtwórczyni wrocławskiego środowiska contact improvisation i festiwalu CYRKULACJE, Wrocław
  31. Dominika Gryz – aktorka, tancerka
  32. Cezary Tomaszewski – reżyser, choreograf, performer
  33. Agata Meyer-Lüters – absolwentka Wydziału Teatru Tańca, performerka, choreograf
  34. Katarzyna Pawłowska – aktorka, tancerka, pedagog, Krakowski Teatr Tańca
  35. Ada Steinke – studentka tańca, Poznań
  36. Sławomir Grzymkowski – aktor
  37. Kacper Lipiński – choreograf, tancerz, performer, fotograf, artysta wizualny
  38. Leszek Bzdyl – dyrektor artystyczny Teatr Dada von Bzdülöw, wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie
  39. Katarzyna Chmielewska – dyrektor artystyczny Teatr Dada von Bzdülöw, Gdańsk
  40. Adam Kowalski – dyrektor artystyczny Festiwalu Nowej Scenografii w Katowicach
  41. Anna Steller – choreografka, performerka, Gdańsk
  42. Paweł Kamiński – dziennikarz, kurator, Warszawa
  43. Weronika Nockowska – aktorka, Warszawa
  44. Tomasz Foltyn – kurator Lamella the house of queer arts, performer, antropolog kultury
  45. Aleksandra Jakubczak – reżyserka, Poznań
  46. Ilona Trybuła – tancerka, choreografka, wykładowca, kurator festiwalu (sic!), Warszawa
  47. dr Stefan Drajewski – Akademia Muzyczna Poznań, krytyk tańca
  48. Michał Kmiecik – reżyser, dramatopisarz
  49. Wacław Gaworczyk – Sekcja Tańca i Baletu ZASP, Warszawa
  50. Katarzyna Kania – tancerka, aktorka, choreograf, asystentka na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu
  51. Katarzyna Maria Zielińska – aktorka, Warszawa
  52. Renata Piotrowska-Auffret – choreografka, pedagog, członkini Centrum w Ruchu, członek Rady programowej Centrum Sztuki Tańca 2017-2019 przy Komisji ds. Tańca w UM Warszawa
  53. Agnieszka Doberska – choreografka, pedagożka tańca w Zakładzie Tańca AWF Poznań i Akademii Muzycznej w Łodzi
  54. Marzena Sadocha – dramatopisarka, “Notatnik Teatralny”, Wrocław
  55. Agnieszka Jakimiak – dramaturżka
  56. Regina Lissowska-Postaremczak – teatrolog i teoretyk tańca, Katedra Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań
  57. Agata Moląg – Krakowskie Centrum Choreograficzne, Kraków
  58. Daniela Komędera – tancerka, performerka
  59. Paweł Smagała – aktor Teatru Rozmaitości w Warszawie
  60. Herman Venderickx – reżyser światła, Kaai Theatre, Bruksela
  61. Paweł Grala – tancerz, pedagog tańca, choreograf, Łódź
  62. Katarzyna Kizior – M.A. HFMDK Frankfurt Am Main choreografka, pedagoga tańca współczesnego
  63. Ilona Gumowska – psycholog, tancerka, choreograf, pedagoga tańca, Łódź
  64. Michał Kowala – asystent choreografki Kai Kołodziejczyk, kontroler ruchu lotniczego, Warszawa
  65. Alicja Müller – krytyczka, Kraków
  66. Fabian Fejdasz – choreograf, tancerz Polskiego Teatru Tańca, Poznań
  67. Katarzyna Lemańska – teatralożka, krytyczka, redaktorka
  68. Zuzanna Kupidura – studentka specjalności Rytmika oraz Choreografia i Teoria Tańca na UMFC
  69. Aurora Lubos – tancerka, performerka
  70. Elżbieta Osowicz – dziennikarka Polskie Radio Wrocław
  71. Elżbieta Pańtak – założyciel i dyrektor Kieleckiego Teatru Tańca, choreograf, wykładowca na kierunkach tanecznych Akademii. Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi
  72. Eryk Makohon – dyrektor artystyczny Krakowskiego Teatru Tańca, tancerz, choreograf, pedagog tańca.
  73. Ewa  Staroń – pedagog tańca, tancerka, prezeska Centrum Inicjatyw Artystycznych, kierownik artystyczny NMT
  74. Ewa Sonnenberg – poetka, eseistka, pianistka
  75. Grzegorz Pańtak – założyciel i zastępca dyrektora Kieleckiego Teatru Tańca, choreograf, wykładowca na kierunkach tanecznych 76. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi i Uniwersytecie Muzycznym Chopina w Warszawie
  76. Hanna Raszewska – teoretyczka tańca, krytyczka, doktorantka IS PAN, prezeska Fundacji „Myśl w Ciele”, Warszawa
  77. Magdalena Jaszczuk – grafik, aranżer przestrzeni scenicznych, członkini zespołu kreatywnego Kai Kołodziejczyk, Warszawa
  78. Izabela Chlewińska – choreografka, performerka, tancerka, pedagog, członek kolektywu choreografów Centrum w Ruchu w Warszawie
  79. Jacek Wazelin – tancerz, choreograf,  pedagog, zawodowo związany z Warszawskim Teatrem Tańca, twórca Chełmskiej Akademii Musicalowej
  80. Jadwiga Grabowska Majewska – krytyk, kurator, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego,
  81. Jakub Gontarski – tancerz, lider Studia  Dwóch Ścieżek w Instytucie Grotowskiego. Współorganizator Wrocławskiego Festiwalu CYRKULACJE. Prezes Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych „Momentum”
  82. Joanna Leśnierowska – dramaturg, krytyczka, kuratorka tańca i performerka, inicjatorka programu Stary Browar Nowy Taniec, Poznań
  83. Joanna Lichorowicz – tancerka, pedagog, zawodowo związana z Warszawskim Teatrem Tańca oraz Reprezentacyjnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego
  84. Julia Hoczyk – redaktorka, krytyczka, Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa
  85. Karolina Maria Garbacik – choreograf, pedagog, dyrektor Festiwalu „Kalejdoskop”
  86. Karolina Wycisk – krytyczka, prezeska Fundacji Performat, Wrocław
  87. Katarzyna Czarnecka – dziennikarz
  88. Konrad Kurowski – Lubelski Teatr Tańca, Lublin
  89. Liliana Chromińska – kuratorka sztuki
  90. Justyna Jasłowska – trenerka personalna, performerka, Warszawa
  91. Magdalena Zamorska – badaczka sztuk performatywnych, dr nauk humanistycznych, Wrocław
  92. Malgorzata Skoczelas – magister prawa, tłumaczka, performerka-amatorka, Warszawa
  93. Małgorzata Gajdemska – choreografka/tancerka, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format Zero
  94. Marcin Macuk – multiinstrumentalista, kompozytor
  95. Marta Kula – recenzent spektakli tańca, wykładowca na Akademii Muzycznej w Krakowie, Łódź
  96. Marta Wołowiec – Krakowskie Centrum Choreograficzne, Kraków
  97. Marta Zawadzka – tancerka, choreografka, pedagog i teoretyk tańca, Toruń
  98. Michał Kursa – wiceprezes Fundacji „Myśl w Ciele”, Warszawa
  99. Monika Świeca – Krakowskie Centrum Choreograficzne, Kraków
  100. Paulina Święcańska – choreograf, performer,pedagog, prezes Fundacji Artystycznej PERFORM, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kontakt Improwizacji „Warsaw FLOW”, Warszawa
  101. Paulina Wycichowska – choreograf, wykładowca  Zakład Tańca, AWF Poznań
  102. Paweł Łyskawa – Krakowski Teatr Tańca,  tancerz, choreograf, pedagog, manager kultury, Kraków
  103. Piotr Michałowski – kulturoznawca, muzyk, menadżer kultury
  104. Piotr Soroka – tancerz, choreograf, Wrocławski Teatr Pantomimy im Henryka Tomaszewskiego, współzałożyciel Novy Ruch Teatr, Wrocław
  105. Roma Hurey – ROCONCEPT Performing Arts Management, Wiedeń
  106. Ryszard Kalinowski – Lubelski Teatr Tańca, Lublin
  107. Sandra Wilk – dziennikarz, Warszawa
  108. Sławomir Krawczyński – reżyser, Warszawa
  109. Tomasz Bazan – tancerz, choreograf, kurator MAAT FESTIVAL, Lublin
  110. Tomasz Ciesielski – performer i teoretyk tańca, Katedra Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego
  111. Tomasz Pomersbach – tancerz, choreograf
  112. dr hab. Aleksandra Dziurosz (prof. UMFC) – choreograf, tancerka, pedagog, dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days.  Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa
  113. Włodek Kaczkowski – Teatr Tańca Zawirowania, Warszawa
  114. Wojciech Kaproń – Lubelski Teatr Tańca, Lublin
  115. Iwona Gilarska – tancerz, choreograf, nauczyciel tańca, współzałożyciel Stowarzyszenia Społeczno-Artystycznego Kultywator
  116. Matylda Małecka – redaktorka, Instytut Muzyki i Tańca”, Warszawa
  117. Aleksandra Ścibor
  118. Karolina Wołkowiecka – pedagog, tancerka, Leuven, Belgia
  119. Filip Szatarski – choreograf, performer, Wiedeń
  120. Maria Stokłosa – choreografka, prezeska Fundacji Burdąg, Centrum w Ruchu, Warszawa
  121. Ramona Nagabczyńska – niezależna choreografka i tancerka, członkini Centrum w Ruchu, Warszawa
  122. Weronika Pelczyńska – choreografka, performerka, członkini Centrum w Ruchu, Warszawa
  123. Maja Kleczewska – reżyserka
  124. Anna Koczorowska – krytyk tańca, teatrolog, Poznań
  125. Iwona Olszowska – tancerka, choreograf, Somatic Movement Educator, współpraca Akademia Muzyczna w Krakowie i Uniwersytet Warszawski Fryderyka Chopina, Warsaw Dance Department, Szkoła Tańca Współczesnego w Poznaniu, Hurtownia Ruchu w Krakowie i Kontakt w Krakowie
  126. Joanna Kliber – absolwentka performetyki przedstawień Uniwersytetu Jagielońskiego
  127. dr Michał Bałdyga – performer, rzeźbiarz, artystka plastyk
  128. Katarzyna Sikora – magister sztuki, tancerka
  129. Filip Pawlak – performer, Katowice
  130. Tomasz Opęchowski – kierownik techniczny Festiwalu Ciało/Umysł, Warszawa
  131. Barbara Bujakowska – performerka, Kraków
  132. Wojciech Grudziński – tancerz, performer, Warszawa
  133. dr hab. Wojciech Klimczyk – socjolog i kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ, współtwórca kolektywu artystycznego Harakiri Farmers, Kraków
  134. Anita Wach – choreografka, performerka, tancerka, wspołzalożycielka Stowarzyszenia JaJaJaNeNeNe
  135. Paweł Klimek – menadżer kultury, Prezes Fundacji Witryna Kultury, Szczecin
  136. Radek Hewelt – tancerz i choreograf, Wiedeń, Austria
  137. Mateusz Szymanówka – dramaturg, kurator, Think Tank Choreograficzny, Berlin
  138. Alisa Makarenko – tancerka, choreograf

 

NO COMMENTS

POST A COMMENT