Ostrołęka przeciera szlaki

Kurpie słyną z tego, że wrzesień upływa tu pod znakiem teatru. I to nie byle jakiego! Co roku do Ostrołęki, centrum folkloru kurpiowskiego, żyjącego niespiesznie własnym życiem, zjeżdżają teatry z całej Europy. Najwyższej klasy teatry ruchu, formy i absurdu. Jeśli ktoś jeszcze nie wie o ostrołęckim InQbatorze,  najwyższy czas, by nadrobił zaległości!

 

inqbator_2016_plakat-minOstrołęka przeciera szlaki

Region kurpiowski słynie z trzech cech: uporu, wolności i oszczędności. Najpewniej właśnie ta mieszanka poskutkowała zamiłowaniem ostrołęczan do teatru w swojej najbardziej nieoczywistej formie. Pantomima, taniec, teatr plastyczny, teatr formy – nasiąknięte absurdem, poezją i bezkompromisowością. Oto jak w kilku słowach można podsumować ostatnie sześć lat tego, co dzieje się na ostrołęckich scenach i w przestrzeni publicznej. Festiwal teatralny InQbator przyciąga co roku prawdziwe tłumy zaangażowanych widzów. Kilkanaście spektakli, które można obejrzeć w zaledwie trzy dni, jest jak powiew świeżego powietrza dla miłośników teatru, których w mieście wciąż przybywa.

 

 

A przecież można by inaczej

Wielu polskich organizatorów imprez oraz kierowników instytucji kultury w miastach takich jak Ostrołęka wychodzi z założenia, że to co najprostsze, jest najlepsze. W efekcie społeczności, w których o kontakt z teatrem jest trudniej, otrzymują „produkty teatralnopodobne”, lekkie i przyjemne. Spektakle, na które, w opinii tychże włodarzy, ludzie po prostu przyjdą. Koniecznie z aktorami, których twarze oglądać można w telewizyjnych serialach. Co gorsza, to się niestety sprawdza…

 

To samonapędzająca się machina – jeśli zostaje ograniczony kontakt ze sztuką (choćby z powodów geograficznych), a widownia nie jest przyzwyczajona do teatru ambitnego (choćby teatru alternatywnego, teatru formy) faktycznie najlepiej odnajdzie się w kolejnej komedii, która okaże się jednak tylko miłą rozrywką. Czy jednak o to chodzi, gdy publiczne pieniądze inwestuje się w sztukę?

 

Myślę, że konieczny jest tu pewien rodzaj „przełączenia”: z odbioru świata codziennego na odbiór estetyczny. To natomiast nie jest cechą wrodzoną, więc musi zostać wyćwiczone. Takiego właśnie zadania podjęli się organizatorzy ostrołęckiego festiwalu.

 

„Teatr ruchu, teatr formy jest to jedyny teatr, który zmusza tak widza, jak aktora do tego, aby naprawdę przeżywali sztukę tu i teraz. Trudno jest lepiej trafić do widza, niż poprzez to, aby sam przeżył ten rodzaj sztuki. Przez wszystkie lata trwania festiwalu, zdążył on dopasować się do potrzeb ostrołęckiej widowni, a ona staje się w wyższym stopniu gotowa na przyjęcie coraz bardziej wyrafinowanej sztuki.” – mówi Magdalena Chabros – koordynator festiwalu.

 

Bezkompromisowo

Prezentowane do tej pory spektakle były zazwyczaj albo efektem długoletnich poszukiwań teatrów alternatywnych albo świeżymi propozycjami młodych zespołów – tak z Polski, jak i ze świata. W tym roku będzie podobnie. Ostrołęcka publiczność zyska możliwość zobaczenia spektakli m.in. Teatru Woskresinnia, Lubelskiego Teatru Tańca oraz – już po raz kolejny – Teatru Warszawskiego Centrum Pantomimy. Na zakończenie festiwalu wystąpi grupa z Francji – Compagnie Mangano-Massip – ze świetnym spektaklem „Les Aimants”.

 

Co jest przyczyną, że teatry tego rodzaju w mieście, jakim jest Ostrołęka, mogą zapełnić sale teatralne po brzegi? To efekt edukacji kulturalnej: „Dążymy do tego, aby młodzi ludzie sami przekonali się czym jest teatr, poznali go od wewnątrz, pracowali z ludźmi, których później oglądają na scenie. Rodzi to w nich wyjątkową, a co istotniejsze – trwałą wrażliwość na sztukę” – wskazuje Magdalena Chabros. Co roku na kilka dni przed rozpoczęciem festiwalu prowadzone się akcje promocyjne angażujące młodzież, a także konkursy i gra miejska. Natomiast na otwarcie imprezy przez miasto przechodzi wielka parada, dzięki której festiwalu po prostu nie da się nie zauważyć.

Paulina Staniaszek


Program tegorocznej, siódmej edycji Festiwalu InQbator:

15 września (czwartek)

18.30 Parada (Pl. Bema – Scena przy DH Kupiec)

          Oficjalne otwarcie InQbatora (Scena przy DH Kupiec)

19.00 Calineczka Ostrołęcka Scena Autorska (plac przed Sceną przy DH Kupiec )

20.00 Marcel Teatr Warszawskiego Centrum Pantomimy (Scena Główna OCK)

21.30 Mewa Teatr Woskresinnia (Ukraina) (Parking przy ul. Prądzyńskiego, za Sceną

          przy DH Kupiec)

16 września (piątek)

10.00 Cmok Teatr Scena (Scena Kameralna OCK)

18.00 Wieczór współczesnej pantomimy (Scena Kameralna OCK)

19.30 INQBATOR 2015 – wernisaż pokonkursowej wystawy fotograficznej (Foyer Sceny

          Głównej OCK)

20.00 Historie, których nigdy nie opowiedzieliśmy Lubelski Teatr Tańca (Scena Główna

          OCK)  

21.00 Gdybyśmy byli kotami, nikt by nas nie zatrzymał PREMIERA (Parking przed OCK)

21.40  Exultet Teatr A (Parking przed OCK)

17 września (sobota)

13.00  finał Lekcji Kultury Fizycznej (plac przy Scenie przy DH Kupiec)

15.00 Czarne i białe Teatr pod Orzełkiem (Scena przy DH Kupiec/Scena Kameralna OCK)

17.30 Bal Teatr Scena Kotłownia (Scena przy DH Kupiec)

18.30 Karnawał wenecki  Teatr Gry i Ludzie (Parking przed OCK)

20.00 Les Aimants Company Mangano-Massip (Francja) (Scena Główna OCK)

21.30 Płonące laski, Teatr AKT (plac przed Sceną przy DH Kupiec)